Clams, sharks and a dog

Hej på er alla!
De flesta andra i klassen plus deras familjer har varit och seglat vid Angel Island idag, en ö i San Francisco Bay Area, vilket säger sig ha en fantastisk utsikt och massa mera. Hoppas att de alla har haft jättekul, jag själv hade mer än gärna följt med, men min host dad John hade andra planer idag, och jag valde att följa med honom på vad han hade hittat på.
Den senaste veckan har jag förvisso spenderat min tid hos familjen Benecke, där även Fanny bor, och de var riktigt härliga och det var kul att testa på att bo med ihop med en annan i klassen. Igår solade jag och Fanny, och badade hot tub i det mycket härliga vädret som vi den här veckan har välsignats med :)
Men imorses så åkte jag tillbaka till min host family the Fritschens, som består av min host dad John, host mum Peggy, hunden Titus, katten Katerina och massa får, lamm och höns. John hämtade mig hos the Beneckes 05.30 på morgonen, och som tur var hade han köpt med sig kaffe, för shit, jag kunde knappt hålla ögonen öppna... Fanny och jag hade sett på Luftslottet som Sprängdes kvällen innan, och det blev lite sent helt enkelt. Aktiviteten som stod på schemat var att gräva musslor, "clamming", något som jag aldrig någonsin kommit i närheten av förut och därför kände att jag måste vara med på.
Vi mötte upp två av Johns vänner, Craig och Jim, och åkte ut till en vik vid namn Tomales, San Andreas vid havet där det tydligen skulle finnas gott om musslor. Vi möttes av solnuppgången på väg till havet, och det var riktigt vackert.
Craig och Jim hade med sig en liten båt som vi fyra trängdes på, och jag som inte brukar vara nervös på vattnet, kände av en viss oro. Men allt gick fint, jag ramlade inte i, även om det kanske vore något jag lätt skulle kunna göra. Vi körde ut till en sandö som hade bildats på grund av det låga tidvattnet, och clammingen kunde sätta igång... Craig och John var proffs, jag och Jim inte så jättemycket proffs. Det var jävligt äckligt i alla fall, jag trodde det var vanliga musslor vi skulle gräva upp, men nej... De såg ut som en slags blandning av manliga könsorgan, sköldpaddor och dinosaurien Lillefot.
(Bilden gör inte fulheten rättvisa, i verkligheten är den s.k. snabeln typ 40 cm lång, men musslorna drar in dem i skalen när de känner sig hotade.)
Man skulle i alla fall dra upp dem genom att dra i "snabeln", vilket var jäkligt svårt och jobbigt och jag råkade kanske döda 7 musslor genom att dra sönder deras "snablar." Jag kände mig lite hemsk faktiskt, men jag drog upp 12 musslor till slut, och jag höll på att ramla in i det en meters djupa hålet i sanden varenda jäkla gång. Haha. Det måste ha sett fruktansvärt ut.
I alla fall, efter många om och men fick vi tag i våra musslor, sen tog vi båten och åkte runt lite till och beundrade det vackra landskapet, medan jag också i tystnad fruktade vithajarna som faktiskt då och då kan ta sig in i viken... Jag kände att vår lilla fiskebåt skulle ligga ganska så högt upp på hajens attack-lista. Men vi överlevde.
Vi såg ändå två slags hajar, förmodligen sandhajar upplyste Jim om, och fem, sex sälar som flöt runt och solade. Väldigt idylliskt alltihopa.
Runt elvatiden bröt vi upp, jag hade självklart en massa sand i stövlarna och i håret, så det var skönt att komma upp ut båten. Jag och John åkte sedan till ett litet lunchställe några miles bort och beställde hamburgare med pommes. Sen åkte vi hem tillbaka hem, där en ganska så ivrig och lekfull Titus väntade. Han är en underbar hund, svart, stor och busig labrador som alltid, utan undantag, vill att man ska kasta en tennisboll som han kan hämta. Inte alls jobbigt.
Jag lekte i alla fall med honom i typ en timme, gick upp på vinkullen och kollade på utsikten, och nu sitter jag här i den stekande solen med mangolemonad i handen och känner att livet är allmänt gött. Ska försöka dra igång med plugget till Political Science med, får se hur det blir med den saken haha...
Hoppas att alla har det bra, vart ni än är, på Angel Island, i Borås eller whatever, och att ni alla får och har en underbar påsk! Puss på er.

Kommentarer
Postat av: Torbjörn Friberg

Vad mycket spännande ni får vara med om....

Ta vara på varje minut..

Torbjörn Friberg

2012-04-08 @ 07:38:30
Postat av: Gunilla Persson

Ha ha, vad du får va med om. Lite skillnad mot våra krabbfisken vi har haft, kan jag tro. Roligt att dom vill ha med dig på sånt och jättebra att du är med. Fint hus, ser det ut som. Puss o kram, mamma

2012-04-08 @ 10:33:18
Postat av: Marianne Hammarberg

Men Kamilla vilka upplevelser, vad avudsjuk jag blir. Kram på dig

2012-04-08 @ 12:55:21
Postat av: Kalle kärrstedt

Ser väldigt trevligt ut Kamilla!:)

Hälsningar från din käre bror<3

2012-04-08 @ 17:59:12
Postat av: Hilda Bordahl

Gud vilken fin bild -- den översta där!

2012-04-09 @ 10:10:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0